Skip to main content

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با بیان اینکه نگاه بیرونی به مناطق آزاد یک نگاه شیک و مرفه است، گفت: در حوزه‌های کمی و کیفی مرتبط با آموزش و پرورش مناطق آزاد ضعف‌های زیادی وجود دارد که با نگاه بیرونی به این مناطق، متفاوت است.

وضعیت فضاهای آموزشی در مناطق آزاد چگونه است؟

به گزارش گروه آموزش و پرورش فستیوال تلنگر، احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در ادامه برنامه سفر یک روزه خود به استان آذربایجان غربی، از مدارس شهرستان‌های شوط و ماکو بازدید کرد. محمودزاده در خصوص بازدیدهای میدانی انجام شده از این مدارس، اظهار کرد: سند تحول بنیادین، سند بالادستی و سند مادر در تعلیم و تربیت محسوب می‌شود که سال‌ها از اجرای آن در مدارس غفلت شد؛ این در حالیست که اجرای سند تحول تا زمانی که مدرسه‌ای نشود، تحقق نمی‌یابد. وی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است، افزود: سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز بر همین اساس اجرایی‌سازی سند تحول و برش‌های این سند در مدارس تحت پوشش را، مورد توجه ویژه قرار داده است و به جد پیگیر کیفیت بخشی در فعالیت‌هاست. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد وزارت آموزش و پرورش مبنی بر دیپلماسی آموزشی و مهارتی، گفت: توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار است و اقداماتی نیز آغاز شده است و در مناطق مرزی با توسعه و کیفیت‌بخشی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، دیپلماسی آموزشی و مهارتی می‌تواند به خوبی محقق شده و جریان‌ساز شود. وی بر ضرورت ایجاد هماهنگی برای استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری جهت بهبود فعالیت‌های آموزشی در منطقه تأکید کرد و ادامه داد: تقویت مناطق آزاد تجاری با پرداختن به مسأله تعلیم و تربیت و توانمندسازی علمی و تربیتی دانش آموزان، امکان پذیر است. محمودزاده در ادامه بر لزوم ارتقای توانمندی علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مناطق آزاد تأکید کرد و افزود: باید از توانمندی‌ها و تجارب معلمان و مدارسی که توانستند جایگاه آموزشی و پرورشی بالا کسب کنند استفاده کرد لذا استفاده از توانمندی و تجارب برتر مدارس برجسته در پایتخت، یکی از برنامه‌هاست که در مناطق مرزی به اجرا گذاشته می‌شود. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه بیرونی به مناطق آزاد یک نگاه شیک و مرفه است، گفت: به نوعی تداعی می شود که مناطق آزاد تجاری جزو مناطق مرفهی هستند که هیچ دغدغه و مشکلی ندارند اما حقیقت مطلب این است که در حوزه های کمی و کیفی مرتبط با آموزش و پرورش این مناطق ضعف‌های زیادی وجود دارد که با نگاه بیرونی به این مناطق، متفاوت است. محمودزاده، بستر شوراهای آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری را به عنوان قرارگاه کیفی بخشی آموزشی و پرورشی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین مناسب دانست و گفت: انتظار داریم همکاران ما در این منطقه از این ظرفیت قانونی و تفاهم نامه امضا شده فی ما بین دبیرخانه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و وزارت آموزش و پرورش که با امضای وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته، بیشترین بهره را برده و با تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود در شاخص های مورد نظر و ترسیم وضعیت مطلوب، راهکارهای اجرایی برای رسیدن به وضعیت ایده ال را فراهم کنند و برنامه ی اقدام و عمل مطلوب را ارائه دهند. معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد در این فضای دو طرفه، هر اقدامی که در بهبود کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی منطقه می تواند مؤثر باشد را انجام دهد و از هر کوششی دریغ نمی‌کند. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در پایان ضمن ابلاغ سلام وزیر آموزش و پرورش، با مدیر، کادر مدرسه و دانش‌‌آموزان به گفت‌و‌گو نشست و در جریان مسائل، مشکلات و پیشنهادات آنها قرار گرفت. پایان پیام/