Skip to main content

لیلا پارسا، آبزی پروری نمونه بروجردی است که با وجود تحصیلات دانشگاهی اما همراه با همسر و فرزندانش پرورش ماهی سردابی را انتخاب کرده است، افزایش تولید و کیفیت محصول باعث شده به عنوان آبزی پروری نمونه انتخاب شود.

موفقیت بانوی لرستانی در حوزه آبزی پروری/ تولیدی که به دو برابر ظرفیت رسید

فستیوال تلنگر لرستان- نسرین صفربیرانوند؛ لیلا پارسا متولد ۵۶ و کارشناس ارشد نرم‌افزار است که از سال ۸۶ با کمک همسرش پرورش ماهی را دنبال کرده و امروز به‌ عنوان یکی از پرورش دهندگان موفق حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او که علاقه را علت اصلی ورود خود و همسرش به عرصه شیلات عنوان می‌کند، می‌گوید: آبزی پروری لذت وصف نشدنی دارد، برای من جایی که آب باشد فعالیت لذت بخش است، اگر علاقه نبود ما سال ۸۶ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در عرصه شیلات سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم. نکته جالب در خصوص مزرعه خانم پارسا این است که مزرعه را خانوادگی مدیریت می‌کنند و این خود بر جذابیت کار افزوده است.اما علت انتخاب این آبزی پرور بروجردی به عنوان پرورش دهنده نمونه تولیدی دو برابر ظرفیت اسمی است. با این آبزی پرور نمونه بروجردی گپ‌وگفتی کوتاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  چطور شد سراغ مزرعه پرورش ماهی رفتید؟ راستش را بخواهید علاقه و آشنا شدن همسرم با مقوله شیلات توسط دوستانش علت اصلی بود که باعث شد سال ۸۶ این مسیر را انتخاب کنیم. سال ۸۶ ما یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم، یعنی هر چه داشتیم و نداشتیم فروختیم و فعالیت خود را در مزرعه پرورش ماهی شروع کردیم. اما فاکتور مهمتر برای پرورش ماهی وجود آب و زمین مناسب در منطقه آبسرده و روستای ما آلایین بود، در واقع آب مناسب ما را ترغیب کرد که وارد عرصه شویم. کار پرورش ماهی هم سخت است هم حساس، درست است؟ بله، واقعا هم سخت و هم حساس است، مواقعی ما با گران شدن نهاده و بیماری مواجه هستیم، اما لذتی که ما خانوادگی از این کار می‌بریم قابل وصف نیست، همین که من همراه همسر و فرزندانم در این مزرعه مشغول هستیم و سرگرم کار برایمان لذت بخش است. همیشه همه چیز سود و درآمد نیست، گاهی از اینکه فعالیت تو مثمر ثمر است احساس رضایت می‌کنی. اما یک موضوعی که خیلی برای ما خوشایند است، مشغول شدن تعداد زیادی از اهالی روستا به واسطه فعالیت همسر من در حوزه شیلات است، خیلی از جوانان روستا به همین واسطه در استان و خارج استان مشغول کار هستند.

  چند نفر در مزرعه شکل مشغول هستند؟ مستقیم ۷ نفر،که شامل حال من ، همسرم ، فرزندانم و دو نفر دیگر است. یکی از دلایل انتخاب شما به عنوان کشاورز نمونه، افزایش تولید است؟ بله، ظرفیت اسمی مزرعه سالانه هفتاد تن است اما ما با برنامه‌ریزی ‌و استفاده از برخی روش‌های نوین این رقم را به ۱۵۰ تن تا ۲۰۰ تن رسانده‌ایم. بازار فروش چطور است؟ بازار که فراهم است و مشتری هم حاضر، به قول معروف محصول روی زمین نمی‌ماند. کیفیت ماهی منطقه آبسرده مطلوب است؟ صادرات داشته‌اید؟ بله، همانطور که اشاره کردم آب و هوای آبسرده منجر به تولید ماهی با کیفیت شده است. بله، با توجه به کیفیت ماهی تولید شده در مزرعه ما هم به دلیل آب و هوا و هم آلایندگی کم اوکراین و روسیه جزو مشتریان ماهیان سردابی ما بودند، در مقطعی به دلیل جنگ اوکراین و روسیه صادرات متوقف شد، اما با رایزنی‌های انجام شده صادرات دوباره از سر گرفته شد.

  پس راضی هستید از اینکه سراغ پرورش ماهی رفته‌اید؟ واقعا برای من رضایت بخش بوده ، آبزی پروری شغل جالبی است. به دلایلی که باعث شده شما در حوزه آبزی پروری موفق باشید، اشاره می‌کنید؟ ببینید در شاخه آبزیان، پرورش متراکم ماهی یکی از روش‌های نوین تولید انبوه ماهی است که هزینه تمام شده پرورش ماهی را کاهش می‌دهد. مصرف اکسیژن آب در پرورش متراکم ماهی بالا بوده و فرایند های فتوسنتز و تابش آفتاب جوابگوی نیاز اکسیژن ماهی‌ها نیست، برای جبران کمبود اکسیژن استخرهای پرورش متراکم ماهی، می‌بایست از طریق سیستم‌های هواده استخر کمبود اکسیژن آب را جبران کرد، و ما به همین منظور از دستگاه هواده پرورش ماهی استفاده می‌کنیم. وجود این دستگاه علاوه بر افزایش تولید باعث شده طول دوره تولید هم کاهش پیدا کند و این خود اتفاق خوبی در مزرعه است. ژنراتور برق و پمپ برگشت هم از دیگر مواردی است که ما در مزرعه استفاده می‌کنیم، ما سعی کرده‌ایم در مزرعه از بهترین نهاده استفاده کنیم. اما یکی از دلایل اصلی موفقیت ما در مزرعه کار گروهی و خانوادگی است، وقتی همه با هم در یک مکان مشغول هستیم آرامش خاطر داریم، نقش همسرم که کارهای فنی بیشتر به عهده اوست هم غیر قابل انکار است.

  ازدرآمد حاصل از پرورش ماهی راضی هستید؟ بله،درآمد در ازای کاری که می‌کنیم مناسب است، زحمت دارد اما بدون نتیجه نیست. به مشکلات پیش روی آبزی پروری اشاره می‌کنید؟ نوسان قیمت و گرانی نهاده‌های آبزیان یکی از چالش‌های جدی و اساسی پیش روی پرورش دهندگان ماهی است، با نوسانات ارزی پرورش دهندگان دچار مشکل می‌شوند موضوعی که باعث شده بسیاری از آبزی پروران در استان عطای این شغل را به لقایش ببخشند. انتهای پیام/