Skip to main content

مرتضی طاهری گفت: کتاب «مبانی منبرخوانی» حاصل دوره آموزشی با این عنوان در خانه مداحان که با همکاری هنرجویان گردآوری شد، انتشار یافت.

مطالب آموزشی کلاس‌های مداحی مرتضی طاهری کتاب شد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت فستیوال تلنگر، کتاب «مبانی منبرخوانی» و ساختارهای شناختی، حاصل دوره آموزشی با این عنوان در خانه مداحان که توسط حاج مرتضی طاهری برای هنرجویان ارائه شده است، منتشر شد.

مطالب آموزشی کلاس‌های مرتضی طاهری کتاب شد مرتضی طاهری، مداح پیشکسوت و رئیس هیأت مدیره خانه مداحان در گفت‌وگو با فستیوال تلنگر اظهار داشت: مطالب این کتاب، حاصل دو ترم آموزشی سه ماهه است که با همکاری هنرجویان کلاس، بعضی دروس شفاهی نوشته و ثبت شده است تا به قول شریف حضرت رسول اکرم (ص) که فرمودند:«قَیّدوا العِلمِ بِالکِتابَه» عمل شده باشد. وی با بیان اینکه این جلسات آموزشی به صورت کارگاهی برگزار شده گفت: در هرجلسه یک منبر کامل مداحی تحلیل و بررسی و نکات مختلف درباره آن بیان شده است. در این کتاب، آنچه موجب یک منبرخوانی حرفه‌ای می‌شود بیان شده است.

منبرخوانی چیست؟ طاهری با بیان اینکه در گذشته مداحی جزء منبرخوانی نبود و سینه‌زنی نیز در همین قالب انجام می‌شد، تصریح کرد: در گذشته بنده زمانی که به قم می‌رفتم از شروع مداحی‌ام تا پایان آن یک ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و اگر کمتر می‌شد، بانی جلسه می‌گفت فلانی کم گذاشتی! این منبرخوانی شامل قصیده‌خوانی به عنوان مقدمه، روضه و گریز، زمینه، نوحه، واحد، شور و سینه‌زنی بود. رئیس هیأت مدیره خانه مداحان گفت: متاسفانه این نوع خواندن در حال فراموش شدن است که در قالب برنامه‌های آموزشی خانه مداحان به دنبال ترویج مجدد این رسم هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «مبانی منبرخوانی» را از خانه مداحان اهل بیت (ع) تهیه کنند. برای این امر می‌توانند با شماره ۷۷۵۱۳۳۴۲ تماس بگیرند یا به نشانی میدان سپاه، چهارراه فخرآباد، خیابان مشکی مراجعه کنند. پایان پیام/