Skip to main content

سامانه الکترونیکی(سامد) به عنوان پل ارتباطی بی‌واسطه بین مردم و دولت راه اندازی شد. سامانه‌‌ای که هدفش دریافت انتقادات، ایده‌ها و نظرات مردمی است تا زمینه مشارکت تمامی اقشار جامعه را در برنامه ریزی های دولت عملی سازد. گرچه در رسالت سامانه سامد تعاملات و پاسخگویی صحیح و متناسب با شأن مردم ذکر شده اما مخاطبان فارس من با ثبت پویشی از مشکلات پاسخگویی و ارتقای این سامانه سخن گفته‌اند.

مطالبه کاربران فارس من برای رفع مشکلات سایت ارتباط مردم و دولت/ سردبیر پویش: مراحل ثبت درخواست سخت و پیگیری‌ها با کندی پیش می‌رود

گروه سیاسی فستیوال تلنگر: سامانه الکترونیکی(سامد) به عنوان پل ارتباطی بی‌واسطه بین مردم و دولت راه اندازی شده است. سامانه‌‌ای که هدفش دریافت انتقادات ایده‌ها و نظرات مردمی است تا زمینه مشارکت تمامی اقشار جامعه را در برنامه ریزی های دولت عملی سازد. گرچه در رسالت سامانه سامد تعاملات و پاسخگویی صحیح و متناسب با شأن مردم ذکر شده اما مخاطبان فارس من با ثبت پویشی از مشکلات پاسخگویی و ارتقای این سامانه سخن گفته‌اند.   

مشکلات سامانه مردمی (سامد) از زیر ساختی تا طولانی بودن پیگیری‌ها در متن این پویش که با عنوان «ضرورت ارتقای سامانه پاسخگویی ریاست جمهوری» به ثبت رسیده آمده است :«سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامانه 111) بسیار ضعیف است و باید توسط مسئولین مربوطه اصلاحات لازم در آن صورت گیرد.» به دنبال این مطالبه مردمی پیگیر مشکلات سامانه سامد شدیم و به سراغ سردبیر این پویش رفتیم. حیدری سردبیر این پویش در گفت و گو با خبرنگار سیاسی فارس از تجربه خود می‌گوید :«مشکلات سامانه سامد را از دو نظر می‌توان بررسی کرد. در ابتدا مشکلات زیر ساختی به چشم می آید. وقتی برای مطرح کردن چند ایده و نظر به سایت سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت مراجعه کردم سایت در دسترس نبود بعد از چند مرتبه تلاش کردن بالاخره وارد سایت شدم برای تائید ثبت نام به شماره خط ایرانسلم  پیامک تائید نمی آمد. چند باری امتحان کردم اما موفق نشدم. بالاخره با ثبت شماره همراه اول این مشکل رفع شد و توانستم با سختی‌های فراوان ثبت‌نام کنم.»     سردبیر این پویش در ادامه از یکی دیگر از مشکلات اساسی سامد می‌گوید: «مشکل دیگری که در مسیر ثبت ایده و نظرم با آن مواجه شدم این بود که تعداد محدودی می‌توانستم فایل و اسناد را در در سایت بارگزاری کنم. سایت پسوندهای کمی برای فایل هایی که قصد بارگزاری آن‌ها را داشتم پیشتیبانی می‌کند. مثلا وقتی می‌خواهم درخواست، شکایت یا ایده‌ای مربوط به ارگانی را ثبت کنم باز هم محدودیت در آن وجود دارد و کلی است.  اگر پیشنهاد و ایده‌ای در سطح کلان و ملی داشته باشم گزینه‌‌ی مناسبی برای انتخاب  وجود ندارد وتنها گزینه ها انتخاب شهر واستان است.»   

حیدری می‌گوید: وقتی با پشتیبانی سایت سامد تماس گرفته می‌شود و مشکلات به اطلاع‌شان می‌رسد در پاسخ می‌گویند به مسئولان مربوطه ارجاع داده می‌شود. اما در عمل اتفاق مثبتی برای رفع ایرادات سایت نمی‌افتد. حالا  با همه این مشکلات اگر بتوانید درخواست و شکایت خود را ثبت کنید. باید روزها صبر کنید تا درخواست شما توسط سامانه خوانده و پاسخی به شما داده شود. اما عموم پاسخ‌ها کلی است و فقط وعده پیگیری داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنم سامانه سامد فرآیند پیگیری درخواست‌ها را در نموداری به کاربران نشان دهد تا مخاطب در جریان پیگیری درخواست خود قرار گیرد. پویش ارتقا کیفیت سامد در سامانه فارس من تاکنون 269 امضا کسب کرده است و مخاطبان خواستار رفع مشکلات زیرساختی این سامانه جهت افزایش سرعت و کیفیت پاسخگویی به درخواست هایشان هستند. خبرنگار سیاسی فارس در روزهای آتی مطالبه کاربران فارس من را با مسوولان این سامانه در میان گذاشته و پاسخ آنها را جویا خواهد شد. پایان پیام/