Skip to main content

از میان هنرمندان سرشناس سینمای ایران که طی یک سال گذشته دار فانی را وداع گفتند، بودند هنرمندانی که در حسرت اکران آخرین اثر خود ماندند.

سینماگرانی که آخرین اثر خود را در سینما ندیدند

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها-  مهر نوشت: طی یک سال گذشته، سینمای ایران سرمایه‌های بزرگی را از دست داده که هرکدام در رشته‌ای که فعالیت می‌کردند جایگاه خاصی داشته و خاطرات دلنشینی را برای سینمادوستان به یادگار گذاشته‌اند، از تهیه کننده و کارگردان گرفته تا فیلمبردار و عکاس سینمایی که هرکدام سهم خود را در پیشرفت سینمای کشور داشتند.

شاید بتوان گفت یکی از مهمترین نکاتی که بعد از درگذشت هنرمندان دیده می‌شود؛ تلاش برخی از هنرمندان برای اکران اثر سینمایی خود بود و قبل از اینکه بتوانند برای فیلم خود پروانه نمایش بگیرند و یا فرصتی برای اکران آن بدست آورند، دیده از جهان فروبستند.

از میان پیشکسوتان سینمای ایران که طی یک سال گذشته چشم از جهان فروبسته‌اند می‌توان به شکرالله خالقی تهیه‌کننده و پخش‌‌کننده پیشکسوت سینمای ایران اشاره کرد که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ و در سن ۶۹ سالگی درگذشت. زنده یاد خالقی فعالیت خود در سینما را با مدیریت برخی از سینماهای واقع در خیابان لاله زار آغاز کرد و بعد از آن به عنوان مدیر تولید، تهیه کننده و پخش‌کننده فعالیت خود را در این صنعت ادامه داد.

وی در طول حیاتش با پخش بیش از ۵۰۰ فیلم سینمایی نقش بسزایی در عرضه، اکران و پخش آثار سینمای ایران در سالن‌های سینما داشته است.

بی‌شک دوست داران سینما، «ورود آقایان ممنوع» را به خاطر داشته و لحظات به یادماندنی را با آن به خاطر سپرده‌اند. زنده‌یاد داوود امیری به عنوان مدیر فیلمبرداری در این پروژه سینمایی حضور داشت، این هنرمند که در پروژه‌های دیگر سینمایی چون «گناهکاران»، «دلم می خواد»، «پوپک و مش ماشاالله» نیز حضور داشته است، در ۵ اردیبهشت ماه سال جاری در ۴۹ سالگی درگذشت.

این هنرمند که در بهمن ماه ۱۳۵۲ در تهران متولد شده بود، علاوه بر فعالیت به عنوان مدیر فیلمبرداری، به عنوان دستیار صحنه نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشت.

از جمله چهره‌های تأثیرگذار سینمای ایران در حوزه مقاومت، می‌توان به زنده یاد نادر طالب زاده مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون اشاره کرد که در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه سال جاری به دلیل نارسایی قلبی در گذشت. این هنرمند در طول فعالیت خود در حوزه سینما به عنوان دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار شناخته شده و از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیأت اندیشه‌ورز این شبکه بود.

طالب زاده کارگردانی سریال «بشارت منجی» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و از جمله سینماگرانی بود که در لیست شخصیت‌های تحریم شده از سوی آمریکا معرفی شده بود. درگذشت این هنرمند با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی سینماگران همراه بود.

وحید اسلامی کارگردان، منتقد و روزنامه نگار از جمله هنرمندان جوان عرصه سینما است که ۹ تیرماه سال جاری در زادگاه خود به دلیل ایست قلبی در سن ۴۴ سالگی درگذشت. زنده یاد اسلامی علاوه بر سال‌ها فعالیت در حوزه روزنامه نگاری، فیلم سینمایی «دزدان خیابان جردن» را کارگردانی کرده بود.

بی شک یکی از مهمترین و تأثیرگذار ترین حوزه‌ها در سینمای ایران، عکس است. سینمای ایران در حوزه عکس چهره‌های درخشان را در خود جای داده است. اما زمانی که حرف از عکاسی در سینمای ایران می‌شود، نام بابک برزویه برسر زبان‌ها جاری می‌شود.

زنده یاد بابک برزویه که تجربه همکاری با کارگردانان بزرگ سینمای ایران از جمله رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده و مهران مدیری را داشته است، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال جاری پس از مدت‌ها تحمل عوارض ناشی از بیماری دار فانی را وداع گفت.

از میان اخبار درگذشت هنرمندان سینما، خبر فوت اصغر یوسفی نژاد کارگردان سینما بود که در تاریخ ۲۲ شهریورماه به دلیل خونریزی مغزی و در سن ۵۳ سالگی درگذشت. دوستداران سینما زنده یاد یوسفی نژاد را با فیلم سینمایی «اِو» می‌شناسند، این کارگردان توانست برای ساخت این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش سینمای سعادت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بدست آورد.

زنده‌یاد یوسفی‌نژاد فیلم سینمایی «عروسک» را آماده نمایش داشت و مدت‌ها به دنبال دریافت مجوز برای نمایش آن بود که در نهایت موفق به کران آخرین ساخته خود نشد.

شاخص‌ترین چهره سینمایی که در سال گذشته چهره در نقاب خاک کشید اما امین تارخ بازیگر شناخته‌شده و بازیگرساز سینمای ایران بود.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که از چهره‌های فعال در حوزه صنف بازیگران نیز به حساب می‌آمد، در روز دوم مهر ماه امسال به دلیل سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

مهرماه امسال اما یکی دیگر از فعالان تأثیرگذار در سینمای ایران را هم از دست دادیم. امیرحسن ندایی منتقد کارشناس و مجری برنامه‌های سینمایی تلویزیون در روز ۲۳ مهرماه از دنیا رفت.

ندایی که سینما را به‌صورت آکادمیک دنبال می‌کرد، کتاب‌های پژوهشی بسیاری در حوزه سینما به رشته تحریر درآورده بود.

محسن جعفری‌راد مستندساز و نویسنده از دیگر سینماگران جوانی است که در سال جاری درگذشت. این هنرمند که ساخت آثاری چون «طلای قهوه‌ای»، «رنج زیرپوست»، «شامار» را در پرونده کاری خود دارد در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

حسین شهابی،کارگردان سینمای ایران که بیشتر فیلم‌های اجتماعی از جمله «آزادی به قصد شرط»، «بی‌صدا»، «حراج» و «روز روشن» می‌شناسیم نیز در سن ۵۵ سالگی و در تاریخ ۲ بهمن ماه بعد از طی یک دوره بیماری درگذشت.

این کارگردان سینما فیلم سینمایی «رو در رو» را آماده نمایش داشت که موفق به اکران آن نشد.

پایان پیام/ت