Skip to main content

این روزها مصلای شهرستان بابل حال و هوای دیگری به خود گرفت و حضور جهادی‌ها در مصلای این شهر غوغا به پا کرد؛ جمعیت زیاد مردم جهادگران را به تکاپو انداخت و هر فردی که وارد می‌شود کارش بی‌پاسخ نمی‌ماند، کارها خیلی سریع پیش می‌رود و کاری روی زمین نمی‌ماند، همین است که نام این قرارگاه جهادی الکفیل زبان به زبان چرخیده است.

تکاپوی کاروان جهادی سلامت/ نشاندن لبخند، بالاترین دستمزد

فستیوال تلنگر مازندران ـ  سرویس اجتماعی| همیشه جز نخستین‌ها هستند، سیل باشد یا طوفان، زلزله باشد یا کرونا، آنان قلب‌های‌شان برای مردم می‌تپد تا با کاهش آلام و دردها چتر مهربانی را بر سر مردمی که در سخت‌ترین شرایط ممکن هستند، بگسترانند. خوش‌قدم هستند و با خودشان خیر و برکت می‌آورند، تلخی‌ها و سختی‌ها هرچه بیشتر، این جهادگران ثابت‌قدم‌تر… می‌روند تا با خدمات‌شان لبخند بر لبان محرومان نقش ببندد همین است که در دل‌ها جا دارند و دعاهای خیر مردمی که شاید سال‌هاست کسی از آنان خبری نگرفته می‌شود بدرقه راه‌شان. این روزها مصلای شهرستان بابل حال و هوای دیگری به خود گرفت و حضور جهادی‌ها در مصلای این شهر غوغا به پا کرد. *بابل؛ مقصد قرارگاه جهادی الکفیل مقصد قرارگاه جهادی الکفیل این‌بار بابل هست، این پنجمین بار است قرعه به نام مازندران درمی‌آید و جهادگران با شور و شوق همیشگی راهی اردو می‌شوند. بزرگ‌ترین اردوی جهادی دندان‌پزشکی و پزشکی کشور در بابل در حال برگزاری است، به گفته محمد زمان یعقوبی مدیر اجرایی اردوی جهادی دندان‌پزشکی و پزشکی، این اردوی جهادی توسط گروه جهادی الکفیل در مصلی جمعه شهرستان بابل برگزار شد. هدف از برگزاری این اردو در راستای خدمت پزشکی و دندان‌پزشکی رایگان به اقشار آسیب‌پذیر اعم ار افراد بی‌بضاعت و کم بضاعت زیرپوشش بهزیستی، کمیته امداد و…است. *فعالیت ۳۰۰ پزشک جهادی این اردو با  ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی با مشارکت ۳۰۰ پزشک و کادر درمان از سراسر کشور مشغول ارائه خدمات هستند. در برپایی این اردو جهادی، امام جمعه بابل، ستاد نماز جمعه، فرماندار بابل، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل، اعضای شورای اسلامی شهر بابل، شهردار بابل، قرارگاه جهادی سجادی، هیأت مکتب الشهدا و کانون هلال احمر دانشگاه علوم‌پزشکی بابل، کمیته امدادامام خمینی، بهزیستی، مخابرات، دانشگاه فنی و هیأت محبان المعصومین(ع) بابل نهایت تلاش و همکاری را داشتند. روزانه حدود ۴۰۰ نفر از افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی از خدمات دندان‌پزشکی ‌و پزشکی این اردو بهره‌مند می‌شوند.  

به گفته یعقوبی، اقدامات دندان‌پزشکی و خدمات تخصصی از کشیدن دندان، پرکردن، جرم گیری، عصب کشی انجام می‌شود. *الکفیل؛گوش شنوایی برای شنیدن دردهای محرومان قرارگاه جهادی الکفیل سال‌هاست گوش شنوایی برای شنیدن دردهای محرومان بوده و با حضور در دل روستاها مرهمی بر دردهای مردم می‌شوند. این قرارگاه متشکل از نخبه‌های حوزوی و دانشگاهی با حدود ۱۵۰ پزشک و دندان‌پزشک  به طور متوسط در طول ماه در دو یا سه استان کشور حضور می‌یابند. خدمات گروه جهادی شامل خدمات مغز و اعصاب، دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی، دندان‌پزشکی و سایر است که بیشتر باعنوان گروه جهادی دندان‌پزشکی شناخته شده هستند و این پزشکان با ارائه رایگان خدمات گوناگون لبخند واقعی را به چهره همنوعان بازمی‌گردانند، لبخندهایی که پشت نبود امکانات پنهان شده بود.

*تکاپوی جهادگران/ اینجا کار روی زمین نمی‌ماند جمعیت زیاد مردم جهادگران را به تکاپو انداخت و هر فردی که وارد می‌شود کارش بی‌پاسخ نمی‌ماند، کارها خیلی سریع پیش می‌رود و کاری روی زمین نمی‌ماند، همین است که نام این قرارگاه زبان به زبان چرخیده است. تمام تلاش‌شان با عشق و دل همراه است طوری‌‌که  فضای مصلا را عطر جهاد و خدمت پُر کرده است، این مهم را می توان از چهره‌ها به عینه مشاهده کرد. *اردوی این بار الکفیل؛ با یاد همکارمان مسلمی به سراغ مهدی رهبر متخصص دندان ترمیمی و عضو هیات علمی و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی که از اعضای این گروه است می‌رویم که با وجود دغدغه کاری زمان اردوهای جهادی نخستین نفری است که ساک خود را می‌بندد و راهی این اردو می‌شود یعنی از سال ۹۲ زمان دانشجویی عضو گروه شد و در اردوهای جهادی حضور یافت و همچنان هم یکی از اعضای ثابت گروه است. همان ابتدا صحبت‌هایش را با گرامیداشت یاد و خاطره همکار جهادی‌اش شروع کرد که هفته گذشته زمان برگشت از اردوی جهادی ایلام حین تصادف جانش را از دست داد و می‌گوید: این اردو به یاد همکارش امیرحسین مسلمی برگزار شد. به گفته رهبر، به اندازه‌ای که از دستش برمی‌آید تلاش می‌کند خدمات لازم را به مردم ارائه دهد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. وقتی عازم اردوهای جهادی می‌شوند و در مناطق محروم حضور می‌یابند واقعا احساسش قابل توصیف نیست،  به خاطر دارد در یکی از مناطق محروم منطقه آذربایجان شرقی حضور یافتند که نه تنها آنتن تلفن خط نمی‌داد، بلکه حتی در بخش امکاناتی ازجمله تلویزیون و آب شرب هم مشکل داشتند. *ناشُکری نکنیم رهبر از خاطراتش از مناطق محروم می‌گوید؛ اینکه از نزدیک مشاهده می‌کنند بسیاری از مردم ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره هستند و در مقابل برخی دیگر باوجود دارا بودن امکانات ناشُکر و به دنبال بهترین‌ها هستند. انسان‌ها باید سعی کنند در بند مادیات و امکانات نباشند و در حد وسع و توان، انرژی خود را صرف خدمت در این مسیر کنند.  

*نشاندن لبخند، بالاترین دستمزد به اعتقاد این عضو قرارگاه جهادی الکفیل در همین اردوها کم نبودند، دخترهای جوانی که می‌آمدند و به‌دلیل مشکل در دندان‌های جلو روی خود را می‌پوشاندند ولی در پایان نشاندن لبخند رضایت روی چهره‌شان با آن همه ذوق و شوق برایشان بالاترین دستمزد است. *اردوی جهادی برای درمان خودمان است واقعیتش همیشه به دانشجویانم هم می‌گویم این اردوها برای خودمان است، گاهی بیاییم از تعلقات سیری‌ناپدیر دنیایی دور شویم و بدون تمنای پول به درون خود فکر کنیم. این دندان‌پزشک می‌گوید: کمک به دیگران تمرین ایثارگری و ازخود گذشتگی است که باید روی خودمان کار کنیم؛ چرا که ما آمدیم خدمات رایگان دهیم و اتفاقا هم باید با مهربانی و عطوفت بیشتری رفتار کنیم. وظیفه داریم در حد توان‌مان به عیال و خانواده خدا کمک کنیم تا خداوند گوشه چشمی به ما داشته باشد؛ چه بسیار افراد ثروتمندی در زندگی آرامش ندارند اما این دعاها باعث می‌شود آرامش خودمان را حفط کنیم‌. * کارهای پیشگیری و آموزشی را فراموش نکردیم رهبر می‌گوید: در کنار کارهای درمانی باید بگویم هدف اصلی و اولویت ما پیشگیری است، در واقع تمایل نداریم دندانی خراب شود تا ترمیم کنیم بلکه در زمینه آموزش با توجه به وجود این ظرفیت در جامعه نیز فعال هستیم. این دندانپزشک اعتقاد دارد، انسان باید از لاشه خود خارج شده و این نعمتی که خداوند داده استفاده کند و به بقیه از این توانایی‌ها و نعمتی که خداوند هدیه داده، استفاده کنند. * هر کس وارد مسیرخدمت شد محال است فراموش کند از دندان‌پزشکان و  پزشکان می‌خواهم، در طول ماه و سال ولو یک روز و دو روز در این بحث‌ها ورود کنند و خدمات رایگان ارائه دهند؛ البته می‌دانم کسانی که این  لذت را چشیدند پی این کار را خودشان می‌گیرند؛ چون هرکه وارد راه خدمت شود محال است از این مسیر دور شود.

*دندان‌پزشکی، اولویت قرارگاه الکفیل در کارهای جهادی جوانان جهادی حاضر در این گروه جهادی ثابت کردند با تمام توان به منویات رهبری لبیک می‌گویند و برای  خدمت به قشر محروم پای کار هستند که در این باره سیدنرجس خاتون موسوی جانشین مسوول قرارگاه جهادی الکفیل می‌گوید؛ سالیان سال است قرارگاه ما در حال فعالیت و در بخش درمان فعالیت‌های خود را  از ۹۷ با ۵ یونیت شروع کرد که اکنون به ۱۱۰ یونیت رسیده است. گروه الکفیل شامل نخبگان حوزوی و دانشگاهی‌های پای کار هستند که در این اردو ۱۸۰ دندانپزشک از شهرهای مختلف آمدند. به گفته موسوی، اینکه در بحث درمان اولویت ما بحث دندان‌پزشکی است، به این دلیل‌که از شاخه‌های پرهزینه درمانی بوده و بسیاری افراد را داریم که با مسکن سر می‌کند تا فقط درد دندان را کاهش دهند و شرایط رفتن به دندانپزشکی ندارند و وارد این حیطه شدند و وقتی با حضور مردم مواجه شدند هر دفعه یونیت‌‌ها را هم اضافه کردند.

همه در کنار هم کار می‌کنند از دانشجو، پزشک، استاد، هیأت علمی چون هدف مشترک است و نصیب‌شان هم حال خوب است وقتی می‌بینند مردم با لبخند و بدون درد و می‌روند که خیلی برایشان مهم است. مازندران نخستین استانی است که پنجمین بار در کمتر از یک سال اردوهای جهادی الکفیل برگزار می‌شود و طی ماه‌های گذشته جهادگران در شهرهای بندپی، فریدونکنار، ساری و اروست چهاردانگه و الان هم در بابل حضور یافتند. *هیأتی بودن برایشان قشنگ است هیأتی بودن برایشان قشنگ است، اینجا پای کار هستند، خستگی جسمی برایشان مهم نیست بلکه مهم این است که کم‌کاری صورت نگیرد.

در گوشه‌ای پیرمردی که تنها یک دندان داشت می‌گفت؛ دلم می‌خواهد دندان مصنوعی بکارم، دندانم را مرتب کنید، دیدن این صحنه‌ها و اقدامات کمکی آتش به اختیار نوید تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری را می‌دهد. فرقی نمی‌کند در چه جایگاهی باشند، نگاهشان این است که همه مثل اعضای یک خانواده هستند، خوشحالند که به جای جای نقاط کشور سفر می‌کنند و  بر لبان مردم با گویش‌های مختلف لبخند می‌آورند.