Skip to main content

سخنگوی کرملین از حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور روسیه در در مراسم افتتاح اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه که با کمک شرکت «روس اتم» ساخته شده، خبر داد.

پوتین در مراسم افتتاح اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه شرکت می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل فستیوال تلنگر، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه از حضور رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاح  اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز چهارشنبه در نشست خبری در «مسکو» گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاح نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» در ترکیه شرکت خواهد کرد.

نیروگاه آق‌قویو در جنوب استان «مرسین» اولین نیروگاه هسته‌ای کشور با ظرفیت نصب شده ۴۸۰۰ مگاوات و چهار راکتور خواهد بود.منابع رسانه‌ای فاش ساخته‌اند که روسیه بر اساس توافق با ترکیه بابت ساخت نیروگاه هسته‌ای قصد دارد سامانه‌های راداری و موشکی خود را نزدیک این نیروگاه در ترکیه مستقر کند.

به گزارش آناتولی، پسکوف با اشاره به راه اندازی اولین تاسیسات هسته‌ای ترکیه با همکاری «روس اتم» شرکت انرژی هسته‌ای دولتی روسیه گفت، حضور پوتین در قالب ویدئو کنفرانس خواهد بود .

این پروژه با یک توافقنامه بین دولتی در سال ۲۰۱۰ بین ترکیه و روسیه آغاز شد و انتظار می‌رود کل کارخانه تا سال ۲۰۲۵ به بهره برداری برسد. رئیس جمهور ترکیه  پیشتر گفته بود که آنکارا به سرعت آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای دیگر خواهد شد و این دو نیروگاه هسته‌ای  پس از آق‌قویو در استان مرسین ساخته می‌شوند.

این در حالی است که چندی قبل برخی منابع خبری نوشتند که ترکیه درصدد اتمی شدن است و امید چندانی به ترکیه نمی‌رود که به تعهدات خود در قبال معاهدات پایبند باشد.

دکتر «موریتز کوت» متخصص سلاح‌های اتمی و محقق در «موسسه تحقیقات صلح و سیاست امنیتی دانشگاه هامبورگ» گفت، امیدوارم این اتفاق نیفتد، اما به نظر می‌رسد که ترکیه در جستجوی آن است.

وی افزود که سلاح‌های اتمی وضعیت امنیتی را آرام نمی‌کند البته ترکیه را تقویت خواهند کرد. بمب اتمی تضمین کننده جایگاهی در خط مقدم ژئوپلیتیک است و ایده ای که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  آن را بسیار دوست دارد.

یونان همسایه ترکیه که این اواخر روابطش با آنکارا تاحدودی بهبود یافته تاکنون واکنشی در زمینه راه اندازی اولین تاسیسات هسته‌ای ترکیه نشان نداده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/